Nyt website til International People’s College

Unikt digitalt udtryk til unik international højskole

Højskoler er bestemt ikke en mangelvare i Danmark. Det er internationale højskoler derimod. International People’s College er den første af sin slags i verden og adskiller sig derudover fra landets øvrige ved at være en af de eneste internationale højskoler.


Det er blandt andet det, der har givet IPC anledning til at efterspørge en helt ny visuel identitet og optimere sin hjemmeside, så et besøg på den giver et indbydende indtryk af, hvad højskolen står for og kan tilbyde. Blandt andet med sigte på at få en større elevtilslutning af danskere, således at de opnår en endnu bredere fordeling mellem landegrupper blandt eleverne, men lige så meget for at kommunikere i et sprog, der appellerer til den ønskede målgruppe.

Moderne kommunikativt udtryk

Vi skal næsten hundrede år tilbage, før højskolen, der er beliggende i Helsingør, blev til. Mere konkret 1921. Siden den spæde start har den været drevet af idéen om et læringsmiljø fokuseret på globalt medborgerskab, interkulturel forståelse og diversitet.

Værdierne, der er afgørende hos højskolen, har ikke været eksponeret optimalt på dens hjemmeside og i brandingen generelt. Derfor har IPC efterspurgt en ny visuel identitet med et nyt, mere moderne kommunikativt design, der både kan kommunikere deres værdier og historie. Blandt anden med sigte på at opnå en større alsidighed blandt ansøgerne, så bestemte landegrupper ikke er overrepræsenterede. I og med det var, hvad IPC efterspurgte, var det vores udgangspunkt, da vi gik i gang med at udvikle en skræddersyet kommunikativ løsning til dem.

Digitalisering af IPC’s kerneværdier

IPC’s omdrejningspunkt er seks værdier: respekt, ligestilling, fred, demokrati, bæredygtighed og empati. Hvorfor ikke gøre de værdier centrale på forsiden af hjemmesiden, så det er det første, man bliver mødt af, når man klikker ind på hjemmesiden? Til at illustrere værdierne visuelt blev der udviklet hjerte for blandt andet at initiere varme, hjerterum og åbenhed, hvori alle ordene står i kontrast til baggrunden, så de fremgår tydeligt på siden.

En fusion af kommunikative digitale redskaber & kerneværdier

IPC’s ønske var at få en ny visuel identitet, der kommunikerer deres kerneværdier tydeligere ud og appellerer til flere danskere ved at få hjemmesiden til at fremstå mere vedkommende i håbet om at opnå en større elevtilslutning og alsidighed blandt de landegrupper, der er repræsenteret på højskolen. Især med fokus på danske elever.

Det var ønsket fra IPC’s side. Det kommer blandt andet til udtryk via det pågældende hjerte og billederne, der er gennemgående på sitet, hvor unge i samarbejde og fællesskab løser opgaver for derved – på baggrund af værdierne – at appellere til målgruppen, således at der opstår en synergi mellem værdierne og måden, der appelleres til unge mennesker på. Det var ligeledes et ønske fra IPC’s side, at den nye visuelle identitet skulle kommunikere højskolens lange historie, hvilket kommer til udtryk i hjertets tekst ”International since 1921”, fonten og filteret, der er lagt ind over billederne.

Derudover er integration af video en væsentlig del af udtrykket, og denne integration er ligeledes anvendt til at give en introduktion til nyhedsbrevet for at give unge flere incitamenter til at tilmelde sig det. Sitet er også blevet responsivt, således at den kan anvendes på alle mobile platforme.

Alt i alt har det medført en hjemmeside, som har et vedkommende udtryk og repræsenterer en højskole ud fra de værdier, som de ønsker at have fokus på: respekt, ligestilling, fred, demokrati, bæredygtighed og empati.

Websitet er implementeret i WordPress CMS fra bunden af uden brug af templates, og en specialbygget backend gør det muligt at arbejde dynamisk med disponering af elementer, billeder og videoer. En effektiv automatiseret billedprogrammering ved upload sikrer, at de mange billeder ikke gør siden langsom.

Se website her


IPC website previews

Websitets forside set på forskellige devices

 

 



Websitet er ikke plastret til med orange, men den orange signalfarve bruges med fokus på at fremhæve navigationsmulighederne mellem de mange billeder og give fokus på highligtede elementer.

 

 

 



Som et vigtigt identitetselement er der udviklet et såkaldt “Value Heart”.

 


IPC catalogue design

Vi udviklede templates til annoncer og tryksager som giver skolens ansatte mulighed for selv at opsætte publikationer.

 


IPC new logo

Vores nye tilrettede version af IPC’s logo; ikonen er forenklet, vi kører med kun 1 farve, så det feks. nemt kan placeres på en farvet baggrund eller et billede, det engelske navn er fremhævet for at skabe et fokus i teksten og skrifttypen er en smule mere letlæselig.

 



Vi har justeret den blå farve i farvepaletten og udvidet med en varm lys neutral farve, en mørkere blå  farve samt en orange komplementærfarve, som skal fungere som visuelt pejlemærke.

 


IPC color grading

Colorgrading før og efter: En af de principper vi har introduceret på IPC’s nye website er, at vi i langt højere grad end tidligere kommunikerer via billeder, som ud over at understøtte teksten, skal give et indblik i livet og kulturen på skolen. Både lærere og elever kommer til at bidrage med billeder, og da de dels alle har forskellige måder at fotografere på og kommer til at bruge alt fra mobiltelefoner til spejlrefleks kameraer, er der umiddelbart stor fare for, at billederne kommer til at have et meget forskelligartet udtryk. Vi ønskede at skabe et gennemført moderne og professionelt visuelt udtryk og en æstetik, som giver en fornemmelse af ungdomskultur. Samtidig var det et krav at skolens ansatte selv skal kunne videreføre det helt uden teknisk viden. Vi opsatte derfor et værktøj der faciliterer en arbejdsproces med automatisk ensartet justering og colorgrading samt en automatisk optimering af billeder til både tryk og upload til websitet. Når billederne uploades til websitet, gennemgår de endvidere en automatisk komprimering, så siden, på trods af de mange store billeder, ikke loader langsomt.

 


SÅDAN UDVIKLER VI VISUEL IDENTITET