Branding og visuel identitet til håndlavet is

Branding af dansk ishåndværk med de bedste lokale råvarer

I en hyggelig købmandsgård i Slagslunde i Nordsjælland har den Lille Isfabrik arbejdet kreativt med håndlavet is baseret på danske isprincipper og nytænkende smagsvarianter. Nu udvider de og åbner op for sæsonen 2017 i Rotunden i Hellerup og Propellos har derfor udviklet en stærk brand essens og visuel identitet til den Lille Isfabrik.


Lille Isfabrik med store værdier

Den Lille Isfabrik er baseret på tre kerneværdier: ærlighed i en produktion uden kunstige tilsætningsstoffer, nærhed med korte distributionsled og en kompromisløs holdning til det gode ishåndværk og de bedste råvarer. De kom til Propellos med et ønske om at få konceptualiseret sin forretning og finde sin plads på det danske marked for kvalitets-is. Vi startede med en markedsanalyse for at identificere mulighederne for en differentieret markedsposition for den Lille Isfabrik. Vi lavede en undersøgelse, hvor 12 af de nærmeste konkurrenter blev vurderet på forskellige parametre såsom humor, kreativitet, formalitet, seriøsitet m.fl. Ud fra resultaterne kunne vi udvikle et perception map og udpege nogle områder med spændende potentiale for den Lille Isfabrik. Samtidig udviklede vi buyer personas til den Lille Isfabrik for at få et nuanceret blik på deres målgruppe. På baggrund af desk research, buyer personas og de muligheder, vi identificerede i markedet, udviklede vi en brand essens til den Lille Isfabrik. En kort og præcis brand essens, der indeholder produktets/servicens egenskaber, fordelene for gæsterne, brandets personlighed og værdier, giver god retning for alle elementer i brandingen – også fremadrettet.

Et visuelt is-univers

Den Lille Isfabrik havde allerede et logo med brandnavnet i en skråskrift. Derfor valgte vi som corporate font en ren typografi, der skaber en god kontrast. Logoet bestod også af en ren rund cirkel, som går igen i typografien, der er baseret på runde og rene streger. Som supplement til de enkle elementer udviklede vi et visuelt element til universet bestående af et ”swirl” malet i hånden med vandfarve. Elementet er inspireret af strukturen i isen og giver dybde og bevægelse til universet. Farverne er primært holdt i rødlige nuancer inspireret af de friske røde bærs farver. Derudover tager farverne et udgangspunkt i dem den Lille Isfabrik i forvejen havde i sin profil. Den visuelle brand identitet skulle bruges i designet af emballagen på isbøtterne, flyers og forskellige butikselementer.

Læs mere om, hvordan vi arbejder med visuel identitet i branding her.


branding visuel identitet

En fortælling om et kvalitetshåndarbejde

Den Lille Isfabrik havde et ønske om at få fortalt historien om, hvordan de producerer deres is – nemlig på danske, bæredygtige principper. Dette er nemlig en essentiel del i deres brand DNA. Processen kan inddeles i fire trin. Hvert trin fik en håndtegnet illustration, der viser hvad der sker i processen. En kort tekst forklarer yderligere om hvad der sker i hvert trin. Fortællingen skal placeres på bagvæggen i butikken og formidle hvordan isen bliver lavet med friske og naturlige råvarer, som røres sammen i hånden til en ismasse, der giver unikke, smagsfulde bægre med is.

Branding i butikken

En stor del af brandingen af den Lille Isfabrik skal foregå i selve butikken i Hellerup. Propellos har stået for at prioritere hvor og hvordan de forskellige brand-elementer skulle være i butikken, for at give det bedste indtryk når gæsterne kommer på besøg. Brandelementerne er blevet placeret strategisk baseret på butikkens fysiske rammer og med en hensigt om at skabe en god visuel oplevelse for gæsterne.


branding, storytelling isproduktion

branding isbutik